Πώς να αναγνωρίσετε και να προστατευθείτε από απατηλά email και SMS
Μία από τις πιο διαδεδομένες διαδικτυακές απάτες είναι το Phising, με το οποίο επιτήδειοι απατεώνες στέλνουν απατηλά e-mail, με απώτερο σκοπό την εξαπάτηση των παραληπτών τους και την γνωστοποίηση προς αυτούς ό,τι έχει να κάνει με τις οικονομικές πληροφορίες ή τους κωδικούς ασφαλείας των υποψήφιων θυμάτων τους.
Συνήθως σε αυτά τα e-mail, οι απατεώνες συχνά προσποιούνται πως εκπροσωπούν την τράπεζα του παραλήπτη αντιγράφοντας το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και ο,τιδήποτε έχει να κάνει με τα πραγματικά e-mail της τράπεζας.
Ένα από αυτά που συνηθίζουν να αναφέρουν μέσα στα email είναι «κλειδώθηκε ο λογαριασμός σας», «λήγει ο κωδικός σας», «πραγματοποιήθηκε συναλλαγή ΧΧΧ €, κάνετε click εδώ να την ακυρώσετε»κ.λ.π, ζητώντας σας να κατεβάσετε στην συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link).
Πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην ανάγνωση των email σας, να μην βιάζεστε, και με κάποια μικρά βήματα να προστατευτείτε από τέτοιου είδους απάτες.
Αρχικά, διατηρείστε ενημερωμένο το λογισμικό του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιικού προγραμμάτος (antivirus) και του λειτουργικού σας συστήματος.
Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αν λάβετε κάποιο e-mail από «τράπεζα» που σας ζητά ευαίσθητες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού λογαριασμού σας. Για να ελέγξετε την εγκυρότητα του μηνύματος, μπορείτε να συγκρίνετε το περιεχόμενο της επικοινωνίας (θέματα προηγούμενης επικοινωνίας, ύφος λόγου, λογότυπα) με τα προηγούμενα μηνύματα από την τράπεζα συνεργασίας σας.
Αν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας φαίνεται καχύποπτο, σε καμία περίπτωση μην απαντήσετε, και μην κάνετε απευθείας κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) όπως επίσης μην πραγματοποιείσετε λήψη (download) του επισυναπτόμενου αρχείου.
Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε μία φορητή συσκευή, καθώς μπορεί να είναι πιο δύσκολο να εντοπίσετε μία απόπειρα ηλεκτρονικού «ψαρέματος» από το κινητό τηλέφωνο ή το tablet σας. Σε περίπτωση οποιασδήποτε αμφιβολίας, ελέγξτε την ιστοσελίδα ή τηλεφωνήστε στην τράπεζα συνεργασίας σας.
Άλλο ένα παρόμοιο είδος απάτης αποτελεί το Smishing. Ο όρος (ένας συνδυασμός των λέξεων SMS και Phishing) αναφέρεται στην προσπάθεια των απατεώνων να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS.
Το SMS συνήθως θα δίνει την αίσθηση του επείγοντος και θα σας ζητά να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσετε έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσετε, ενημερώσετε ή επανανεργοποιήσετε τον λογαριασμό σας. Ωστόσο ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.
Όπως και με τα απατηλά e-mail, έτσι και με τα ύποπτα SMS, πρέπει να είστε προσεκτικοί και να μην βιαστείτε.
Αρχικά, ποτέ μην κάνετε κλικ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links), συνημμένα αρχεία ή εικόνες που λαμβάνετε με μηνύματα κειμένου (SMS) χωρίς πρώτα να έχετε επαληθεύσει τον αποστολέα. Και σε καμία περίπτωση μην απαντάτε σε μηνύματα που σας ζητούν τον κωδικό πρόσβασης στον τραπεζικό σας λογαριασμό ή οποιαδήποτε άλλα εξατομικευμένα διαπιστευτήρια ασφαλείας .
Να θυμάστε πάντα πως η τράπεζα σας ποτέ δεν θα σας ζητήσει να στείλετε ευαίσθητες πληροφορίες όπως τα διαπιστευτήρια του λογαριασμού σας μέσω e-mail ή SMS. Για τη μέγιστη ασφάλεια σας, ελέγχετε τακτικά τον διαδικτυακό τραπεζικό λογαριασμό σας για τυχόν ύποπτη δραστηριότητα και αποφεύγετε να μοιράζεστε τις προσωπικές σας πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αν πιστεύετε ότι πέσατε θύμα Phishing ή ότι έχετε απαντήσει σε απατηλό SMS και παρείχατε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών, επικοινωνήστε ΑΜΕΣΑ με την τράπεζα που συνεργάζεστε.