Η φόρτιση στο σπίτι
Δεν χρειάζονται πολύπλοκοι μαθηματικοί υπολογισμοί για να οδηγηθεί κανείς στο συμπέρασμα πως η καλύτερη ώρα για να φορτίσει το ηλεκτρικό του όχημα είναι όταν δεν το χρειάζεται… Και μιλάμε φυσικά για τις ώρες που βρίσκεται απασχολημένος στην εργασία του είτε κατά την παραμονή στο σπίτι.
Το να το βάζεις να φορτίσει το βράδυ και το πρωί να έχει μία αυτονομία αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων, αποτελεί μία καλή πρακτική. Όπως προείπαμε, όμως, με το απλό δίκτυο πιθανά δεν επαρκεί μία νύχτα για μία πλήρη φόρτιση. Έτσι, είναι επιτακτική ανάγκη να στραφεί κανείς στην αγορά ενός ταχυφορτιστή, τουλάχιστον 7,4 kW.
Για πιο σύγχρονα σπίτια και πολυκατοικίες, με τριφασικό ρεύμα, η όλη διαδικασία είναι αρκετά εύκολη. Όσοι όμως μένουν σε πιο παλιές κατοικίες, πιθανά θα πρέπει πρώτα να αναβαθμίσουν το οικιακό τους δίκτυο, φωνάζοντας ηλεκτρολόγο. Κάτι τέτοιο μπορεί να κοστίσει 1.000-1.500 ευρώ, ανάλογα με την περίπτωση.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν αρκετές εταιρίες που προσφέρουν ολοκληρωμένες λύσεις ταχυφορτιστών, διαφορετικής δυναμικής. Αναλαμβάνουν μάλιστα τα πάντα, από τη μελέτη μέχρι την εγκατάσταση, ώστε να μην χρειάζεται να ασχοληθείτε με τίποτα. Το ίδιο ισχύει και για κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, που έχοντας συνάψει ανάλογες συμφωνίες με εξωτερικούς εγκαταστάτες, προσφέρουν λύσεις-πακέτα, ταυτόχρονα με την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Το κόστος, ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να κυμαίνεται από κάτω από τα 1.000 ευρώ, έως 2-3.000 ευρώ. Ο ανταγωνισμός, στην προκειμένη περίπτωση, κάνει καλό για το χρήστη, ενώ σημαντική είναι και η επιπρόσθετη οικονομική ενίσχυση του κράτους, μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Φυσικά, τα συστήματα αυτά μπορούν να τοποθετηθούν και σε εξωτερικούς χώρους, όποτε δεν μιλάμε αποκλειστικά για κλειστά garage. Από την πλευρά μας, συνιστούμε να αποφύγετε τους πολύ οικονομικούς «no name» φορτιστές και να στραφείτε σε μία από τις γνωστές εταιρίες του χώρου.
Καλές πρακτικές που πρέπει να ακολουθώ
Σαν επιστέγασμα, αφήσαμε μερικές λεπτομέρειες που θα κάνουν ακόμα καλύτερη την εμπειρία σας από τη χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος. Και για αυτό απαιτείται αρχικά η κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των ηλεκτροκινητήρων. Σε αντίθεση με τα συμβατικά σύνολα εσωτερικής καύσης, οι ηλεκτροκινητήρες καταναλώνουν λιγότερο εντός πόλης και περισσότερο εκτός, σε υψηλές ταχύτητες. Η ταχύτητα κίνησης, λοιπόν, έχει άμεσο αντίκτυπο στην αυτονομία.
Ένας ακόμα παράγοντας που ορίζει το πόσο μακριά θα φτάσουμε είναι το κλίμα. Πολύ υψηλές ή πολύ χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν όχι μόνο την αυτονομία του συσσωρευτή αλλά και το χρόνο φόρτισης. Και ειδικά για το χειμώνα, αυτό είναι πιο έντονο, καθώς το καλοριφέρ δεν έχει να εκμεταλλευτεί τα καυτά αέρια της καύσης, για να θερμάνει το εσωτερικό. Αντιθέτως, καταναλώνει ρεύμα σε αντιστάσεις, με ευνόητα αποτελέσματα στην κατανάλωση. Ως εκ τούτου, το ιδανικό είναι τα κρύα πρωϊνά να φροντίζετε να προγραμματίζετε το όχημά σας να προθερμαίνεται όσο είναι ακόμα συνδεδεμένο στο δίκτυο φόρτισης. Έτσι όχι μόνο θα μπαίνετε σε ένα ζεστό αυτοκίνητο αλλά θα έχετε και περισσότερα χιλιόμετρα να διανύσετε.
Επίσης, πολλοί κατασκευαστές θεωρούν καλό να μην αφήνουμε την μπαταρία να αποφορτίζει πλήρως, καθώς κάτι τέτοιο θα έχει αντίκτυπο στη διάρκεια ζωής της. Γενικά, είναι ιδανικό ο βαθμός φόρτισης να κυμαίνεται μεταξύ 30 και 80%, πράγμα που εύκολα μπορεί να προγραμματίσει κανείς, χάρη στις σύγχρονες εφαρμογές που συνοδεύουν τα ηλεκτρικά οχήματα.
Ολοκληρώνοντας, θα αναφέρουμε για μία ακόμα φορά πως με την επιλογή ενός τέτοιου μοντέλου, θα πρέπει κανείς να αλλάξει συνήθειες. Στην πράξη όμως, αυτό δεν είναι κάτι τόσο τρομερό. Ειδικά αν συνυπολογίσει το γεγονός ότι σε βάθος χρόνου θα έχει σημαντικό κέρδος από το χαμηλό κόστος χρήσης.
drive.gr