Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up

Τι συμβαίνει όταν βρέχει και οδηγούμε μοτοσυκλέτα και τι πρέπει να προσέξουμε

Η βόλτα με την μοτοσυκλέτα στην βροχή, σε σχέση με το στεγνό οδόστρωμα, θεωρητικά είναι η ίδια,  αν τηρούνταν οι προδιαγραφές κατασκευής οδοστρώματος, και οι προδιαγραφές συντήρησης οδοστρώματος στην χώρα μας.

Επειδή όμως, δυστυχώς δεν είναι έτσι, παραθέτουμε μερικά  μικρά tips που θα μας κάνουν να φτάσουμε ασφαλέστεροι στον προορισμό μας.

Τι συμβαίνει όταν βρέχει και είμαστε με  μοτοσυκλέτα;
– Ο συντελεστής τριβής της Ελληνικής ασφάλτου μειώνεται  σε επίπεδα παγοδρομίου και η ολισθηρότητα αυξάνεται.

– Τα ελαστικά της μοτοσυκλέτας δεν ζεσταίνονται, μειώνοντας ακόμη περισσότερο την πρόσφυση.

– Οι διαχωριστικές λωρίδες και οι «ζέβρες» (οι γνωστές σε όλους διαβάσεις για τους πεζούς) αποκτούν πρόσφυση πετρελαιοκηλίδας .

– Η ορατότητα του μοτοσυκλετιστή μειώνεται, είτε γιατί η ζελατίνα θολώνει από μέσα, είτε γιατί ψεκάζεται εξωτερικά από το σπρέι «λάσπης» που σηκώνουν τα άλλα οχήματα, είτε γιατί έχουν θολώσει τα γυαλιά του.

– Για τους ίδιους λόγους μειώνεται και η ορατότητα των οδηγών των αυτοκινήτων, το πίσω τους τζάμι θολώνει και οι τρεις καθρέφτες σχεδόν αχρηστεύονται.

– Τα σήματα και οι φωτεινοί σηματοδότες γίνονται δυσδιάκριτα.

– Οι δρόμοι ξεπλένονται από όλα τα κατάλοιπα της καύσης και δημιουργούνται ρυάκια από το συνδυασμό, νερό και κοινή σκόνη και χώμα και καρβουνόσκονη και πετρέλαιο και λάδια.

– Σκουπίδια παρασύρονται μέσα στο δρόμο, φερτά υλικά, κλαδιά δέντρων.

– Οι σχάρες των υπονόμων φράζουν και τα νερά πλημμυρίζουν το δρόμο, ειδικά σε υπόγειες διαβάσεις, όπου η ορατότητα είναι μειωμένη.

– Οι λακκούβες γεμίζουν νερό, γίνονται δυσδιάκριτες και το βάθος τους δεν μπορεί να ελεγχθεί με το μάτι.

– Τα δισκόφρενα βρέχονται και στιγμιαία δεν πιάνουν. «Σκουπίζονται» μετά το πρώτο πάτημα και την πρώτη περιστροφή και αμέσως ανακτούν την απόδοσή τους, περισσότερο όμως απ’ όσο περιμένουμε.

-Ντύσιμο

Σίγουρα οι περισσότεροι έχουμε προτιμήσει να πάρουμε ένα χειμερινό αδιάβροχο μπουφάν και είμαστε ευχαριστημένοι από την στεγανότητα του. Ομως και η Cordura είναι ύφασμα. Ως ύφασμα λοιπόν απορροφά μια ποσότητα νερού (η οποία δεν περνάει προς τα μέσα) κάνοντας έτσι το μπουφάν μας πιο βαρύ και  πιο δύσχρηστο.   Η καλύτερη λύση και αυτή που θα σε έχει σίγουρα στεγνό, αυτή που θα στεγνώσει αμέσως είναι ένα σετ αδιάβροχα που να φοριούνται πάνω από το μπουφάν και το παντελόνι.   Διαλέξτε ένα παντελόνι με άνοιγμα μεγάλο ώστε να μην σας δυσκολεύει να το φορέσετε στον δρόμο χωρίς να βγάλετε τις μπότες. Προσέξτε όταν βάλετε το πάνω αδιάβροχο το γάντι σας να είναι μέσα από το μανίκι ώστε το νερό να γλιστράει πάνω στο γάντι και όχι μέσα σε αυτό.

-Κράνος

Το βασικότερο πρόβλημα του κράνους είναι το θάμπωμα της ζελατίνας. Πολλοί αφήνουν ένα μικρό άνοιγμα στην ζελάτινα ώστε να μην θαμπώνει. Ετσι όμως θα περάσει υγρασία και μια μικρή ποσότητα νερού στο εσωτερικό της και μετά πολύ δύσκολα θα την καθαρίσετε εν κινήσει. Το ιδανικότερο είναι να έχετε κράνος που να δέχεται αντιθαμβωτική ζελατίνα πάνω ώστε να την χρησιμοποιείτε τις βροχερές μέρες. Αν όμως αυτό δεν είναι δυνατό, τότε ανοίξτε τον μπροστινό αεραγωγό ώστε να φεύγουν οι ανάσες και αναπνέετε με απαλά ώστε να μην θαμπώνει πολύ.

-Μπότες

Αδιάβροχες μπότες , οι οποίες  θα σας κάνουν να νιώθετε μεγαλύτερη σιγουριά ότι τα πόδια σας καθώς θα είναι στεγνά, αλλά ακόμη και αυτές αν δεν υπάρχουν, αν νιώσετε υγρασία στον δρόμο στα πόδια.

-Οδήγηση

Α. Προετοιμάσου. Μην κοιτάς την μπροστινή σου ρόδα. Κοίτα μακριά και προετοίμασε το μυαλό σου . Δες από μακριά τις παγίδες και προσάρμοσε το όχημα σου. Κράτα μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, τουλάχιστον την διπλάσια από όσο στο στεγνό. Πάτα το φρένο σου σταδιακά, προετοιμάσου για να έχεις μεγαλύτερη απόσταση στο φρενάρισμά σου.

Β.  Απέφυγε τις λευκές διαγραμμίσεις, γιατί γλιστρούν πολύ περισσότερο.   Απέφυγε κάθε σκοτεινό σημείο στο δρόμο. Είτε είναι λακκούβα μεγάλη είτε το νερό περιέχει και άλλα πράγματα που γλιστρούν περισσότερο.
Γ. Διάλεξε την σωστή θέση πάνω στον δρόμο. Σωστή είναι μόνο μια θέση. Αυτή που κινείσαι με ασφάλεια, ενώ ταυτόχρονα έχεις οδό διαφυγής σε περίπτωση ανάγκης. Διάλεξε την ιδανικότερη γραμμή για την στροφή σου, ώστε να πλαγιάσεις όσο το δυνατόν λιγότερο την μοτοσυκλέτα σου. Διάλεξε την πιο κάθετη γραμμή για να περάσεις εμπόδια.

Δ. Χαλάρωσε. Ο φόβος σε κάνει να σφίγγεσαι και το σημείο που σφίγγεις περισσότερο είναι τα χεριά σου και το τιμόνι.  Χαλάρωσε τα χέρια σου στο τιμόνι γιατί η παραμικρή κίνηση κάνει απλά την μοτοσυκλέτα να φεύγει από την θέση ισορροπίας της. Αν θέλεις να σφίξεις, που πρέπει να το έχει σφιγμένο είναι τα πόδια σου στο ντεπόζιτο και να πατάς καλά πάνω στα μαρσπιέ. Ετσι χαμηλώνεις το κέντρο βάρους του συστήματος μοτοσυκλέτα-αναβάτη.

Ε. Ανέβασε/Κατέβασε. Ενώ το βασικότερο είναι να κατεβάσεις τις ταχύτητες οδήγησης, ανέβασε μια σχέση στο κιβώτιο αν κινείσαι με σταθερή ταχύτητα. Ετσι καταφέρνεις να μην έχεις απότομες αλλαγές ταχύτητας, ενώ ταυτόχρονα κάνεις πιο ομαλή την οδήγηση σου.   Αν είσαι εντός αστικού ιστού και έχεις συνεχώς αυξομειώσεις τότε κατέβασε μια σχέση στο κιβώτιο σου. Αν χαθεί για οποιοδήποτε λόγο η πρόσφυση (πχ. λευκή διαχωριστική), αυτό το αθώο ως τότε παραπανίσιο γκάζι θα κάνει τον τροχό να σπινάρει δυνατά αποκτώντας αισθητά περισσότερες στροφές. Αυτός ο τροχός θα αργήσει πολύ να ανακτήσει πρόσφυση, καθώς θα πρέπει πρώτα να μειωθεί ο ρυθμός περιστροφής του. Με μία σχέση κάτω, είμαστε πιο προσεκτικοί και ακριβείς στο άνοιγμα του γκαζιού, ενώ αν ο τροχός σπινάρει, θα φέρει ελάχιστα περισσότερες περιστροφές και θα μπορέσει να επανέλθει πιο γρήγορα. Αντίστοιχα κλείνοντας το γκάζι ο κινητήρας μας φρενάρει περισσότερο την μοτοσυκλέτα μας.