Στην 3η θέση παγκοσμίως σε αξία στόλου η Ελλάδα με €169,3 δισ
Η Vessels Value αποκαλύπτει τα 10 κορυφαία ναυτιλιακά κράτη με βάση την πλοιοκτησία για το 2024, εξετάζοντας τις συνολικές αξίες περιουσιακών στοιχείων για τα πλοία ανά χώρα πραγματικού ιδιοκτήτη. Από την αποφασιστική ηγεσία της Ιαπωνίας στην πρώτη θέση με στόλο 206,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως την εμφάνιση του Χονγκ Κονγκ με 44,7 δισεκατομμύρια δολάρια, οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων και οι στρατηγικές ιδιοκτησίας έχουν αλλάξει σημαντικά τους τελευταίους 12 μήνες.
1. Ιαπωνία
Η Ιαπωνία συνεχίζει να ηγείται, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση κατέχοντας τον στόλο με την υψηλότερη αξία και κατέχοντας συνολικά περίπου 206,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία. Πρόκειται για αύξηση περίπου 5% από την τελευταία έκθεση τον Νοέμβριο του 2022.
Σημαντικές επενδύσεις έχουν πραγματοποιηθεί στον τομέα των δεξαμενόπλοιων με σχεδόν 100 πλοία να προστίθενται στο στόλο, αυξάνοντας τη συνολική αξία κατά περίπου 15,5%.
Επιπλέον, οι τιμές για τον τομέα αυτό συνέχισαν να ενισχύονται σε όλους σχεδόν τους επιμέρους τομείς και τις ηλικιακές κατηγορίες κατά το τελευταίο έτος. Για παράδειγμα, τα 10 YO Suezmaxes των 160.000 DWT αυξήθηκαν κατά περίπου 19,8% σε ετήσια βάση από 53,43 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 64,01 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
Από τις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, η Ιαπωνία κατέχει τους υψηλότερους σε αξία στόλους πλοίων LNG και LPG, τόσο σε αξία με USD 37,8 δισ. και USD 13,4 δισ. αντίστοιχα όσο και σε όγκο με 202 πλοία LNG και 344 LPG. Η Ιαπωνία κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο και πολυτιμότερο στόλο μεταφορέων οχημάτων με 334 πλοία και συνολική αξία 22,9 δισ. δολ.
2. Κίνα
Για άλλη μια φορά, η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση σε επίπεδο ιδιοκτησίας πλοίων, διαθέτοντας συνολικά 6.084 πλοία και μια τρέχουσα αξία στόλου που ανέρχεται σε 204 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο Bulker, τόσο από πλευράς πλοίων όσο και από πλευράς αξίας. Ως αποτέλεσμα των βελτιωμένων θεμελιωδών μεγεθών της αγοράς, τα κέρδη για τα Bulkers ήταν σταθερά, ιδίως για τα Capesizes. Αυτό είχε θετικό αντίκτυπο στις αξίες, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 30,36% περίπου σε ετήσια βάση για τα νεότευκτα πλοία 0YO των 180.000 DWT, τα οποία αυξήθηκαν από 54,75 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 71,37 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, τα υψηλότερα επίπεδα από τον Μάρτιο του 2010.
Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων και εμπορευματοκιβωτίων. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελείται από 1.576 πλοία συνολικής αξίας 47,4 δισ. δολαρίων και ο στόλος των εμπορευματοκιβωτίων διαθέτει 1.011 πλοία, αξίας εντυπωσιακών 42,6 δισ. δολαρίων. Παρόλο που ο στόλος των εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί από την τελευταία φορά που συντάχθηκε αυτή η έκθεση, η αξία του στόλου έχει μειωθεί κατά 23,8% περίπου. Αυτό συμβαίνει καθώς η αγορά έχει επιβραδυνθεί σημαντικά από τα υψηλά επίπεδα του 2022 και αυτό είχε αντίκτυπο στις αξίες που έχουν μειωθεί σε πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, οι αξίες για τα πλοία 20YO Handy Container των 1.750 TEU, έχουν μειωθεί κατά περίπου 20,1% σε ετήσια βάση από 8,55 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 6,76 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
3. Ελλάδα
Η Ελλάδα με αξία στόλου 169,3 δισεκατομμύρια δολάρια διατήρησε τη θέση της ως η τρίτη χώρα στην κατάταξη τόσο με βάση τον συνολικό αριθμό των πλοίων του στόλου της όσο και με βάση τη συνολική αξία. Ενώ η Κίνα διαθέτει περισσότερα δεξαμενόπλοια, ο ελληνικός στόλος δεξαμενόπλοιων έχει την υψηλότερη αξία με 69,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας την Κίνα κατά 22,1 δισ. δολάρια.
Τα τελευταία δύο χρόνια, οι συνεχιζόμενες ρωσικές κυρώσεις και η συνακόλουθη αύξηση της ζήτησης σε τονοχιλιόμετρα συνέχισαν να ενισχύουν τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων. Επιπλέον, η κατάσταση που εκτυλίσσεται στην Ερυθρά Θάλασσα παρέχει περαιτέρω στήριξη στα κέρδη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Αυτό έχει διατηρήσει τις τιμές των δεξαμενόπλοιων στα υψηλότερα επίπεδα από το 2010 για τους περισσότερους τομείς, για παράδειγμα, οι τιμές των 15YO Suezmaxes των 160.000 DWT είναι σήμερα αυξημένες κατά 20,62% περίπου σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, από 38,37 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 46,28 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
Η Ελλάδα είναι επίσης ο ιδιοκτήτης του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 31,1 δισ. δολ. Οι αξίες στον τομέα αυτό παραμένουν σταθερά σε υψηλά επίπεδα από το 2022, λόγω της αύξησης της ζήτησης.
4. ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 4η θέση με συνολικό ποσό 99,9 δισ. δολάρια, αυξημένο κατά πάνω από 1 δισ. δολάρια από την τελευταία μας έκθεση.
Από τη συνολική αξία του ενεργητικού, 49 δισ. δολάρια αντιπροσωπεύουν τα κρουαζιερόπλοια, εδραιώνοντας τη θέση των ΗΠΑ ως του μεγαλύτερου ιδιοκτήτη κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο. Αυτό είναι αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας, η Carnival και η Royal Caribbean, έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ.Παρά τη μείωση της αξίας του στόλου κατά συνολικά 4,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ από την τελευταία έκθεση, οι ΗΠΑ διατηρούν την κυριαρχία τους στον κλάδο της κρουαζιέρας.
Οι ΗΠΑ είναι επίσης ένας εξέχων ιδιοκτήτης στον τομέα των RoRo, με τον μεγαλύτερο στόλο από πλευράς αξίας, αξίας 2,5 δισ. δολ. Ωστόσο, με 40 πλοία, οι ΗΠΑ βρίσκονται πίσω από την Ιαπωνία, η οποία κατέχει 84 πλοία.
5. Σιγκαπούρη
Η Σιγκαπούρη διατήρησε και φέτος την 5η θέση, με αξία στόλου περίπου 85,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ και την 4η θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που διαθέτει. Ο στόλος εμπορευματοκιβωτίων της Σιγκαπούρης είναι ο τρίτος πιο πολύτιμος παγκοσμίως, αξίας 22,1 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου.
Οι βελτιώσεις στον τομέα των LPG και οι ισχυρότερες αξίες έχουν προκαλέσει αύξηση της δραστηριότητας πώλησης και αγοράς για τη Σιγκαπούρη. Η τρέχουσα αποτίμηση του στόλου υγραερίου ανέρχεται σε 9,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση 57% από την τελευταία έκθεση. Η αύξηση αυτή ανεβάζει τη Σιγκαπούρη στη δεύτερη θέση όσον αφορά την αξία στον τομέα των υγραερίων.
6. Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα διατήρησε την 6η θέση της φέτος και η αξία του στόλου της ανέρχεται πλέον σε 67 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, σημειώνοντας αύξηση λίγο πάνω από 1 δισ. δολάρια ΗΠΑ από την ολοκλήρωση της τελευταίας έκθεσης.
Ωστόσο, η χώρα απομακρύνθηκε από την πρώτη 10άδα όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που κατέχει, καθώς την προσπέρασαν νεοεισερχόμενες χώρες όπως τα ΗΑΕ, η Ρωσία και οι Κάτω Χώρες.
Οι επενδύσεις της Νότιας Κορέας στον τομέα του ΥΦΑ συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες για τον τομέα αυτό να παραμένουν σταθερές και σε υψηλά επίπεδα.
Η Νότια Κορέα διατήρησε τον κομβικό της ρόλο ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων και υπήρξαν σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των νεότευκτων πλοίων. Η HMM έδωσε παραγγελία έξι πλοίων LCTC και δικαίωμα προαίρεσης για άλλα τέσσερα πλοία που θα κατασκευαστούν στο Guangzhou CSSC και θα παραδοθούν μεταξύ 2026-2028.
7. Νορβηγία
Η Νορβηγία ανέβηκε στην 7η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία, με συνολική αξία στόλου 59,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Αυτό οφείλεται κυρίως στις επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου και η αξία του νορβηγικού στόλου ΥΦΑ αυξήθηκε κατά 16,7% περίπου από την τελευταία έκθεση, από 12,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε 14,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Η αξία του στόλου υγραερίου αυξήθηκε κατά 55% περίπου από 2,9 δισ. δολάρια σε 4,5 δισ. δολάρια, λόγω της αύξησης των πωλήσεων μεταχειρισμένων και των παραγγελιών νέων πλοίων. Κατά τη διάρκεια του 2023, η Νορβηγία πρόσθεσε 10 πλοία LPG στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, συμπεριλαμβανομένης μιας en bloc συμφωνίας από την Solvgang ASA, η οποία παρήγγειλε πέντε πλοία VLGC LPG των 88.000 CBM από την Hyundai Heavy Industries και τα οποία προγραμματίζεται να παραδοθούν το 2026-2027 και η αξία τους κυμαίνεται από 107,41 εκατ. δολάρια ΗΠΑ έως 106,65 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
8. Ηνωμένο Βασίλειο
Μετά από μια σύντομη περίοδο στην 9η θέση, το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβηκε και πάλι στην 8η θέση με αξία 53,8 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ο πιο πολύτιμος για το Ηνωμένο Βασίλειο, με ποσοστό περίπου 25% και ακολουθεί ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων με ποσοστό περίπου 15%, το μερίδιο αυτό έχει μειωθεί σημαντικά, λόγω της ψυχρότητας του κλίματος της αγοράς και, συνεπώς, των αξιών. Λόγω των ισχυρών κερδών στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η αξία του βρετανικού στόλου δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 36,5% περίπου από την τελευταία μας έκθεση, ανεβαίνοντας από 5,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2022 σε 7,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ.
Υπήρξαν επίσης αξιοσημείωτες επενδύσεις στον τομέα του υγραερίου και η αξία αυτού του στόλου έχει αυξηθεί από αξία 2,9 δισ. δολάρια ΗΠΑ στην τελευταία μας έκθεση σε 5 δισ. δολάρια ΗΠΑ σήμερα, δηλαδή αύξηση κατά περίπου 30%.
9. Γερμανία
Η Γερμανία σημείωσε πτώση στην παγκόσμια κατάταξή της, πέφτοντας φέτος από την 7η στην 9η θέση. Σημαντικό μέρος του στόλου της αποτελείται παραδοσιακά από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου η Γερμανία κατέχει σήμερα τη δεύτερη θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων. Καθώς τα κέρδη συνεχίζουν να υφίστανται διόρθωση μετά την έκρηξη των αρχών της δεκαετίας του 2020, οι αξίες σε αυτόν τον τομέα έχουν επίσης μειωθεί. Κατά συνέπεια, η αξία του στόλου της Γερμανίας έχει μειωθεί από 32,1 δισ. δολάρια ΗΠΑ στην τελευταία έκθεση σε 17,8 δισ. δολάρια ΗΠΑ, γεγονός που αντιπροσωπεύει μείωση περίπου 45%.
Φέτος, η αξία των επενδύσεων της Γερμανίας στον στόλο ΥΦΑ αυξήθηκε κατά 625 εκατ. δολάρια ΗΠΑ και διαμορφώθηκε σε 1 δισ. δολάρια ΗΠΑ.
10. Χονγκ Κονγκ, Κίνα
Το Χονγκ Κονγκ είναι νεοεισερχόμενο στη λίστα με συνολική αξία στόλου 44,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Ειδικότερα, οι σημαντικές επενδύσεις του στον τομέα των χύδην πλοίων ανέβασαν το Χονγκ Κονγκ στην πέμπτη θέση της πρώτης 10άδας. Μόνο αυτός ο τομέας συνεισφέρει πάνω από το ένα τέταρτο της συνολικής αξίας του στόλου, περίπου το 29%, που ανέρχεται σε 13 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Αυτό έχει υποστηριχθεί από τις ισχυρές αξίες των Bulker, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε όλους τους επιμέρους τομείς για τα σύγχρονα πλοία, για παράδειγμα τα 5YO Capesizes των 180.000 DWT έχουν αυξηθεί κατά 32,14% σε ετήσια βάση από 42,53 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 56,2 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.