
«Στήνει» οχυρό στη θάλασσα η Ελλάδα – Το σχέδιο για τη ναυπήγηση του πρώτου εθνικού πλοίου
«Πρόσω ολοταχώς» για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία που σχεδιάζει τη ναυπήγηση του πρώτου εθνικού πλοίου κρούσης, με τις φιλοδοξίες να φτάνουν μέχρι την κατασκευή βαριάς κορβέτας ή καταδρομικού, μήκους 150 μέτρων και εκτοπίσματος άνω των 6.000 τόνων.
Την περασμένη Πέμπτη (8/5) η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) και η Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής Άμυνας και Ασφάλειας (ΕΕΛΕΕΑ) υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας το οποίο ουσιαστικά αποτελεί έναν οδικό χάρτη για τη στενή σύμπραξη μεταξύ του ελληνικού ναυπηγικού και του αμυντικού τομέα.
Όπως ανακοίνωσαν οι δύο κορυφαίες ενώσεις της βαριάς αμυντικής βιομηχανίας της χώρας, «το μνημόνιο συνεργασίας καθορίζει έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό συνεργείων, δικτύωσης, ανταλλαγής πληροφορίας και προώθησης κοινών δράσεων, με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής παραγωγικής βάσης, τη βιομηχανική καινοτομία και την αναβάθμιση του εγχώριου οικοσυστήματος άμυνας, ναυπήγησης και τεχνολογίας».
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της RealNews, ουσιαστικά οι δύο ενώσεις βάζουν τα θεμέλια για τη ναυπήγηση του εθνικού πλοίου και μάλιστα, με ποσοστό εγχώριας κατασκευής στο 70%. Το ποσοστό αυτό ξεπερνά κατά πολύ το 25% που έχει θέσει η κυβέρνηση ως ελάχιστη προϋπόθεση συμμετοχής της εγχώριας βιομηχανίας σε προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Συστράτευση
Στις 24 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η μεγάλη σύσκεψη με τη συμμετοχή 14 προέδρων εταιρειών και ενώσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας και ναυπηγικής. Ο πρωθυπουργός κάλεσε τις εταιρείες και τις ενώσεις να προχωρήσουν σε συμπράξεις, ώστε ενιαία η ελληνική αμυντική βιομηχανία να κερδίσει όχι μόνο τα συμβόλαια των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και να διεκδικήσει με αξιώσεις μερίδιο από τη μεγάλη πίτα των 800 δισ. των ευρωπαϊκών προγραμμάτων άμυνας.
Ο πρόεδρος της ΕΕΝ και πρόεδρος της ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας, τόνισε για ακόμη μία φορά πως τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας (Ελευσίνα και Σκαραμαγκάς) πρέπει να συζητούν πλέον ως ενιαίος φορέας για τα αμυντικά προγράμματα της χώρας. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος και στέλεχος της Theon και ιδρυτικό μέλος της ΕΕΛΕΑΑ, Κρίστιαν Χατζημηνάς, τόνισε την ανάγκη εντατικοποίησης της προσπάθειας να μπει ένα πλαίσιο ενίσχυσης της εγχώριας βιομηχανίας.
Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της εφημερίδας ΕΕΝ και ΕΕΛΕΑΑ, με την υπογραφή του μνημονίου δεσμεύονται να διερευνήσουν το ενδεχόμενο παραγωγής εθνικών πλοίων με εγχώριο τεχνολογικό και ναυπηγικό αποτύπωμα, σε απόλυτη εναρμόνιση με την ανάγκη για την ενίσχυση της αμυντικής επάρκειας και της επιχειρησιακής ευελιξίας των Ενόπλων Δυνάμεων, τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και της ασφάλειας προμηθειών και για την αύξηση της προστιθέμενης αξίας στην εγχώρια οικονομία και στη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας.
Προκήρυξη εντός του έτους
Στα επόμενα αποφασιστικά βήματα για την υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου περιλαμβάνεται η προκήρυξη, μέχρι τα τέλη του 2025, από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας της αρχικής σχεδίασης εθνικού πλοίου, τύπου κανονιοφόρου Κ/Φ – OPV. Τα συγκεκριμένα είναι πλοία μήκους από 50 έως 120 μέτρων και μπορούν να ανταπεξέλθουν σε διάφορους ρόλους ανάλογα τις απαιτήσεις. Στην πιο απλή μορφή τους μπορούν να υπηρετήσουν αποστολές του Λιμενικού Σώματος ενώ στην πιο αναβαθμισμένη έκδοση να αναλάβουν ακόμα και δύσκολους ρόλους με κατάσταση θάλασσας 6.
Ουσιαστικά, τα ελληνικά ναυπηγεία με το οικοσύστημα των εταιρειών της αμυντικής τεχνολογίας θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία άντλησης των απαραίτητων κεφαλαίων για τη σχεδίαση και ανάπτυξη του πρώτου από τα πλοία της οικογένειας που τα επόμενα 10 χρόνια θα μπορούν σταδιακά να αναπτύσσονται και να εντάσσονται στον Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα RealNews, τα ναυπηγεία Ελευσίνας δηλώνουν έτοιμα να αναλάβουν τη ναυπήγηση, εξ ολοκλήρου, οποιουδήποτε πλοίου εκτοπίσματος έως 40.000 τόνων και μήκους 150 μέτρων. Πρακτικά, τα μέλη των δύο ενώσεων μπορούν να ξεκινήσουν την έρευνα και ανάπτυξη κανονιοφόρου, πυραυλάκατου, κορβέτας, ακόμη και βαρέως εξοπλισμένης φρεγάτας μήκους 150 μέτρων, με ελληνικής κατασκευής αμυντικά συστήματα σε πολύ μεγάλο ποσοστό, όπως ηλεκτροπτικά, συστήματα αντιμέτρων, ηλεκτρονικά, πυραύλους και οργανικά drones. Η Ελλάδα αντιγράφει την Ισπανία, που σχεδίαζε τη δική της φρεγάτα F-110, πάνω στην οποία προσάρμοσε εγχώριας κατασκευής και εισαγόμενα οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα.
Η φιλοδοξία των δύο ενώσεων είναι σε περίοδο 18 μηνών από την ημέρα ανάθεσης να μπορούν να παρουσιάσουν ώριμο σχέδιο ναυπήγησης πλοίου, με το πρώτο να παραδίδεται το πολύ 30 μήνες αργότερα. Ο πρόεδρος της ΕΕΛΕΑΑ και επικεφαλής Αναδιάρθρωσης της ΕΑΒ, Δημήτρης Σκαλαίος, τόνισε ότι το μήνυμά που εκπέμπει η υπογραφή του μνημονίου είναι ότι «η Ελλάδα δεν εξαρτάται μόνο από εισαγωγές. Έχει τις δυνατότητες να παράγει, να σχεδιάζει και να καινοτομεί». «Σχεδιάζουμε το μέλλον της άμυνας και της ναυπηγικής όχι με λόγια, αλλά με έργα που θα αποτυπωθούν σε εθνικά πλοία, σε εξαγωγές, σε θέσεις εργασίας και σε βιομηχανική διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας», συμπληρώνει ο πρόεδρος της ΕΕΝ, Πάνος Ξενοκώστας. Με την πρωτοβουλία η Ελλάδα επανέρχεται έπειτα από 40 χρόνια στη σχεδίαση και κατασκευή των δικών της πλοίων. Τελευταία φορά ήταν τη δεκαετία του 1980με τη σχεδίαση και ναυπήγηση των αρματαγωγών «Λέσβος» και τον κανονιοφόρων «Μαχητής» που επιχειρούν μέχρι και σήμερα στο Αιγαίο.