
Νόμος 5223/2025 Οικονομικές Επιπτώσεις στο ΜΤΑ
Στις 31 Ιουλίου 2025, εν μέσω θέρους, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων –και ψηφίστηκε– ο Νόμος 5223/2025, με αντικείμενο τις ακόλουθες ρυθμίσεις:
α) Τη συγχώνευση του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (ΤΑΑ) σε ένα ενιαίο Ταμείο Ακινήτων Εθνικής Άμυνας (Τ.Α.Εθ.Α.), με σκοπό τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
β) Τη σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου υπό την επωνυμία «Φορέας Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων» (Φ.Α.Α.Ε.Δ.), με αποστολή την αξιοποίηση των μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων του ΥΕΘΑ, καθώς και ακινήτων τρίτων φορέων.
γ) Την υλοποίηση δράσεων με στόχο την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το Συντονιστικό των τριών ΕΑΑ, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των άρθρων του σχεδίου νόμου, τις τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων φορέων στην Επιτροπή Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, αλλά και την αιφνίδια τροπολογία –προσθήκη, της 25ης Ιουλίου 2025 ημέρα Παρασκευή (ήδη άρθρο 37 του Ν. 5223/25), που κατατέθηκε χωρίς να δοθεί περιθώριο ουσιαστικού σχολιασμού, απέστειλε στις 27 Ιουλίου **υπόμνημα** με προτάσεις και παρατηρήσεις. Ωστόσο, από το πλήθος των σχολίων και των επισημάνσεων της διαβούλευσης, μόνο μία τροποποίηση έγινε αποδεκτή: η συμμετοχή των τριών Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων στην τριμελή επιτροπή διοίκησης του ΤΑΕΘΑ (άρθρο 8). Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει ότι οι περισσότερες διατάξεις του νομοσχεδίου ήταν προειλημμένες, καθιστώντας προσχηματική τη διαδικασία διαβούλευσης και ατελέσφορες τις παρεμβάσεις των θεσμικών εκπροσώπων, βουλευτών και ενώσεων.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η επίμαχη **τροπολογία περί “Επιβολής και κατανομής των κρατήσεων σε συμβάσεις του ΥΕΘΑ”**, η οποία οδηγεί σε δραστική μείωση εσόδων εκατομμυρίων ευρώ για τα Μετοχικά Ταμεία (ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ), με άμεσο κίνδυνο να υπονομευθεί η βιωσιμότητα και η ικανότητά τους να επιτελέσουν τον κοινωνικό τους ρόλο.
Σύμφωνα με το άρθρο 37, τα έσοδα από τις εν λόγω κρατήσεις επιμερίζονται ως εξής: ΜΤΣ 44%, ΜΤΑ 33% και ΜΤΝ 23%. Το ποσό που αντιστοιχεί στον **μέσο όρο των εσόδων της περιόδου 2020–2024** κατανέμεται υπέρ των Μετοχικών Ταμείων και των Ειδικών Λογαριασμών Αλληλοβοήθειας, ενώ το τυχόν υπερβάλλον ποσό διοχετεύεται αποκλειστικά στη χρηματοδότηση του σχεδίου στέγασης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και, κατόπιν ολοκλήρωσής του, στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών.
Ωστόσο, με βάση τα διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία, ο μέσος όρος των εσόδων της πενταετίας 2020–2024 ανέρχεται σε 140.000.000 €, εκ των οποίων στο ΜΤΑ αντιστοιχούν περίπου 31.000.000 €, ενώ ο πραγματικός μέσος όρος εσόδων του ΜΤΑ ήταν 52.500.000 €. Συνεπώς, το Ταμείο υφίσταται **διαφυγόντα έσοδα της τάξης των 21.500.000 €** ετησίως, γεγονός που δημιουργεί τεράστια οικονομική πίεση. Ακόμη σοβαρότερη, όμως, είναι η αδιαφάνεια που περιβάλλει το υπερβάλλον ποσό πέραν των 140 εκατομμυρίων ευρώ: ποιες ακριβώς στεγαστικές ανάγκες θα καλυφθούν και με ποια κριτήρια;
Περαιτέρω, βάσει νέου νομοσχεδίου που κατατέθηκε τον Σεπτέμβριο του 2025, το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας συνάπτει προγραμματική σύμβαση με το ΥΕΘΑ για την υλοποίηση στεγαστικών δράσεων, όπου το ποσοστό κατανομής των οικημάτων ανέρχεται σε 75% υπέρ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και μόλις **25% υπέρ του ΥΕΘΑ**. Πρόκειται για κατάφωρη αδικία, που ουσιαστικά μετατρέπει τις Ένοπλες Δυνάμεις σε **φορέα χρηματοδότησης κοινωνικής πολιτικής**, εις βάρος των στελεχών τους και των μελών των οικογενειών τους.
Η ΕΑΑΑ δηλώνει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι θα συνεχίσει τον αγώνα για τις **δίκαιες διεκδικήσεις** των μελών της, μέχρι την πλήρη δικαίωση στον ανώτατο βαθμό της δικαιοσύνης.
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΖΕΡΒΑΣ
Ταξχος (Ο) εα