
Κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως παραμένει η Ελλάδα
Η Ελλάδα παραµένει η µεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναµη στον κόσµο µε 5.691 πλοία, συµβάλλοντας καθοριστικά στην ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια, καθώς και στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και της παγκόσµιας κοινότητας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», συνολικά, όπως σηµειώνεται στην ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) για την περίοδο 2024-2025, ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 20% του παγκοσµίου και το 61% του στόλου της Ε.Ε. Μάλιστα έχει παρουσιάσει αξιοσηµείωτη ανάπτυξη, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του κατά περισσότερο από 42% από το 2015 µέχρι σήµερα, µε την ελληνική ναυτιλία να αποτελεί σηµαντικό µοχλό ανάπτυξης του παγκόσµιου εµπορίου. Οπως σηµείωσε η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, «η χρονιά που πέρασε αποτέλεσε ακόµη µια περίοδο – εφαλτήριο πολλαπλών προκλήσεων για την παγκόσµια ναυτιλία. Στο ασταθές οικονοµικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά τοπίο, µε τις αλλεπάλληλες εντάσεις στις θαλάσσιες οδούς και µε τις συνεχιζόµενες απειλές καταστρατήγησης της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, η ναυτιλία των Ελλήνων τίµησε την ευθύνη της ως ηγέτιδα».
Σε εθνικό επίπεδο η ελληνική ναυτιλία παραµένει πυλώνας της οικονοµίας, όντας ο πιο εξωστρεφής τοµέας, µε συνολική οικονοµική επίδραση που κυµαίνεται µεταξύ 7%-8% του ΑΕΠ της χώρας κάθε χρόνο. Οι εισροές στην ελληνική οικονοµία έχουν ξεπεράσει τα 150 δισ. ευρώ την τελευταία δεκαετία, τονίζει η ΕΕΕ. Σύµφωνα µε πρόσφατη µελέτη της McKinsey and Company, οι Ελληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν ναυτιλιακά κεφάλαια και σε άλλους τοµείς (όπως ακίνητα, ενέργεια, τουρισµό) τα οποία ανέρχονται σε 1,4-1,5 δισ. δολ. ετησίως. Η ναυτιλία διαδραµατίζει επίσης σηµαντικό ρόλο στην απασχόληση, καθώς περίπου το 10% της συνολικής µισθοδοσίας στον ιδιωτικό τοµέα της χώρας σχετίζεται µε τον κλάδο, ο οποίος προσφέρει σχεδόν 160.000 θέσεις εργασίας (άµεσα και έµµεσα) στην Ελλάδα.
Η ναυτιλία, αν και είναι ένας από τους τοµείς µε τις µεγαλύτερες προκλήσεις στην απεξάρτηση από τον άνθρακα, ωστόσο έχει επιδείξει εντυπωσιακά αποτελέσµατα στη µείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώµατος. Εχει κατορθώσει να βελτιώσει την ενεργειακή της απόδοση και να παραµείνει ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος µεταφοράς, χάρη στις τεράστιες επενδύσεις σε νέα πλοία και σε µετασκευές που ενσωµατώνουν πράσινες καινοτοµίες. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη γραµµή αυτών των εξελίξεων, αυξάνοντας συνεχώς τις παραγγελίες τους για νέα πλοία – µε τη χωρητικότητα να φτάνει τα 56,2 εκατ. dwt έναντι 14,4 εκατ. dwt το 2021, όπως σηµειώνει η ΕΕΕ. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών ο αριθµός των νέων πλοίων που έχουν παραγγείλει οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από πέντε φορές. Η ελληνική ναυτιλία µάλιστα ηγείται στη µείωση των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου. O ελληνόκτητος στόλος είναι ο µεγαλύτερος στον κόσµο µε δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίµων, ο µεγαλύτερος στόλος εφοδιασµένος µε συστήµατα καθαρισµού καυσαερίου SΟx scrubbers, ενώ καταγράφει τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης προηγµένου περιβαλλοντικού εξοπλισµού σε σχέση µε τον παγκόσµιο µέσο όρο.
Πάντως, η ΕΕΕ τονίζει, µεταξύ άλλων, την ανάγκη για µια ολοκληρωµένη ναυτιλιακή στρατηγική της στην Ε.Ε., καθώς η ναυτιλία, όπως επισηµάνθηκε και στην έκθεση Ντράγκι, παίζει κρίσιµο ρόλο στην ανταγωνιστικότητα της περιοχής. Σ’ αυτό το πλαίσιο σηµειώνει πως βασική αρχή σε κάθε µελλοντική πολιτική της Ε.Ε. οφείλει να είναι ότι η απανθρακοποίηση πρέπει πάντα να συνυπάρχει µε την ανταγωνιστικότητα, όχι να την υπονοµεύει. Παράλληλα, όπως προσθέτει η ΕΕΕ, η ναυτιλία της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα πρέπει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε µια αυξανόµενη ροή χρηµατοδότησης µε ανταγωνιστικούς όρους, σηµειώνοντας πως για πολλές επιχειρήσεις η πρόσβαση στη χρηµατοδότηση παραµένει δοµική πρόκληση, καθώς οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν µειώσει δραστικά τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια προς τη ναυτιλία τα τελευταία 15 χρόνια.