Εξαπατούσαν τα θύματά τους μέσω κλώνων ιστοσελίδων τραπεζών, «αδειάζοντας» λογαριασμούς
Δικογραφίες σε βάρος δέκα συνολικά ατόμων, για έξι περιπτώσεις απάτης με υπολογιστή μέσω υποκλοπής τραπεζικών στοιχείων σχημάτισαν αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Δέλτα. Οι φερόμενοι δράστες παρέπεμπαν τα θύματά τους σε ιστοσελίδες κλώνους τραπεζικών καταστημάτων αποσπώντας τους προσωπικά στοιχεία και κωδικούς με αποτέλεσμα να καταφέρουν να αποσπάσουν συνολικά το χρηματικό ποσό των 86.163,53 ευρώ, μεταφέροντάς το σε εμβάσματα σε διάφορα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τόσο της χώρας όσο και του εξωτερικού.
Οι σχετικές δικογραφίες θα υποβληθούν στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Συμβουλές για την αποφυγή περιστατικών εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου
Στο μεταξύ, η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, δίνει συμβουλές στο κοινό προκειμένου να αποφεύγει περιπτώσεις εξαπάτησης από επιτήδειους. Συγκεκριμένα συνιστά στους πολίτες:
-να αγοράζουν από αξιόπιστες πηγές και να πραγματοποιούν αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουν ή που έχουν αγοράσει ξανά,
-να βεβαιώνονται για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων, αναζητώντας το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή (URL) και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.
-να μην υποβάλλουν τα στοιχεία της κάρτας τους εάν δεν αγοράζουν συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
-όταν αγοράζουν κάτι μέσω διαδικτύου από ιδιώτη να μην στέλνουν χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή.
-να μην στέλνουν χρήματα σε κάποιον που δεν γνωρίζουν
-να μην δίνουν τον αριθμό της κάρτας τους, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
-να αποφεύγουν διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (verified by visa / mastercard / secure code)
-να μη στέλνουν ποτέ στοιχεία της κάρτας τους με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email).
Οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης
Η αστυνομία, άλλωστε, γνωστοποιεί ότι οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης είναι οι ακόλουθες:
– Phishing προσωπικών στοιχείων. Πραγματοποιείται συνήθως με τη αποστολή emails από υποτιθέμενη υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία, το οποίο περιλαμβάνει ύποπτο link ή συνημμένο αρχείο.
– Απάτες με πιστωτικές κάρτες. Πραγματοποιούνται με την αλίευση (phishing) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων
προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών μέσω υπερσυνδέσμου που οδηγεί συνήθως σε πλασματική ιστοσελίδα τράπεζας.
– «Νιγηριανή» Απάτη. Στην περίπτωση αυτή αποστέλλονται emails, με τα οποία πληροφορούν ότι κάποιος χρειάζεται τη βοήθειά σας προκειμένου να μεταφέρει ένα υψηλό χρηματικό ποσό (ή κληρονομιά), έναντι μεγάλης υποσχόμενης αμοιβής.
– Σε διαδικτυακές αγορές. Δημοσίευση προσφορών, οι οποίες είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές και είναι
διαθέσιμες για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
– Ισπανικό Λόττο. Ενημέρωση μέσω email ότι έχετε κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε ηλεκτρονική κλήρωση.
– Με χορήγηση δανείων. Αναρτήσεις σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για δάνεια με ευνοϊκούς όρους από μη αδειοδοτούμενους φορείς.
– Με αγγελίες μέσω διαδικτύου. Δημοσίευση απατηλών αγγελιών στο διαδίκτυο για μίσθωση κατοικιών, εύρεση εργασίας ή αγοραπωλησίες προϊόντων.
Σε περίπτωση που πολίτες πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης καλούνται να το καταγγείλουν είτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω τηλεφώνου στο 11188 ή μέσω email στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr είτε σε οποιαδήποτε αστυνομική ή δικαστική αρχή ανά την Επικράτεια.