Νέα αυστηρά πρόστιμα και κυρώσεις για την αποτροπή του λαθρεμπορίου ναυτιλιακού πετρελαίου
Τα ναυτιλιακά καύσιμα, μαζούτ και πετρέλαιο κίνησης, διατίθενται στην αγορά για τον εφοδιασμό πλοίων χωρίς φόρους. Έτσι, σε αντίθεση με τα άλλα καύσιμα, το κίνητρο για λαθρεμπορία είναι ισχυρό, αφού κάποιος όταν το διαθέσει για πετρέλαιο κίνησης μπορεί να καρπωθεί το σύνολο της φορολογίας, που αντιστοιχεί στο 60% της τελικής τιμής.
Επειδή ακριβώς το κίνητρο είναι ισχυρό η πολιτεία έχει θεσπίσει αυστηρό πλαίσιο διακίνησης του ναυτιλιακού καυσίμου, το οποίο, όμως, εφαρμόζεται πλημμελώς, παρά την υποχρέωση ενσωμάτωσης τεχνολογιών, όπως τα GPS και τα συστήματα εισροών – εκροών, που θα μπορούσαν να βάλουν τέλος στο φαινόμενο της λαθρεμπορίας.
Έτσι, με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου και του υπουργού Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα καθορίσθηκαν πρόστιμα, ανά κατηγορία παράβασης, σε σχέση με την υποχρέωση εγκατάστασης και πλήρωσης των όρων και προδιαγραφών εγκατάστασης και λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού σε κάθε εφοδιαστικό – μεταφορικό μέσο ναυτιλιακού καυσίμου.
Τα πρόστιμα έχουν ως εξής:
- Σε περίπτωση που το πλωτό εφοδιαστικό – μεταφορικό μέσο ναυτιλιακού καυσίμου δεν έχει εγκατεστημένο ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 200.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 250.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση εγκατεστημένου ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού, αλλά πραγματοποίησης εφοδιασμών, χωρίς λειτουργία αυτού, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 250.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση που το εγκατεστημένο ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού στο πλωτό εφοδιαστικό – μεταφορικό μέσο ναυτιλιακού καυσίμου έχει δεχτεί παρεμβάσεις που αλλοιώνουν, με οποιοδήποτε τρόπο, τα χαρακτηριστικά του, με αποτέλεσμα να διακόπτεται η αποστολή του στίγματος θέσης του ή να εμφανίζεται σε άλλη θέση από την πραγματική, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 150.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 190.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση που το πλωτό εφοδιαστικό – μεταφορικό μέσο ναυτιλιακού καυσίμου πλέει με «κλειστό» ή απενεργοποιημένο το ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει βλάβη στο ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 100.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 130.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση παράλειψης ενημέρωσης της Επιτελικής Υπηρεσίας Τελωνειακών Ελέγχων (Ε.Υ.Τ.Ε.) περί βλάβης του ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού, μετά την πάροδο χρονικού διαστήματος 45 λεπτών από την εκπομπή του τελευταίου στίγματος, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί εφοδιασμός, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 15.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 20.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση ανακριβούς καταχώρισης ή παράλειψης καταχώρισης στοιχείων στο ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού του πλωτού εφοδιαστικού – μεταφορικού μέσου ναυτιλιακού καυσίμου που δεν μεταβάλλουν το στίγμα θέσης του, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 15.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 20.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση που το πλωτό εφοδιαστικό – μεταφορικό μέσο ναυτιλιακού καυσίμου δεν φέρει το προβλεπόμενο δελτίο ετήσιου ελέγχου του ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 7.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση που το διοικητικό πρόστιμο είναι, ίσο ή μεγαλύτερο του ποσού των 25.000 ευρώ, επιβάλλεται σωρευτικά, ανάλογα με το ποσό του προστίμου και προσωρινή αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του πλωτού εφοδιαστικού – μεταφορικού μέσου ναυτιλιακού καυσίμου, για χρονικό διάστημα από έναν μήνα έως ένα έτος, ανά παράβαση.
- Σε περίπτωση υποτροπής, για τις παραβάσεις που επισύρουν διοικητικό πρόστιμο, κάτω του ποσού των 25.000 ευρώ, αφαιρείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας του πλωτού εφοδιαστικού μέσου ναυτιλιακού καυσίμου, για χρονικό διάστημα 30 ημερών.
- Σε περίπτωση συρροής παραβάσεων το ποσό του συνολικού προστίμου δεν δύναται να υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 250.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, το χρονικό διάστημα αφαίρεσης της άδειας λειτουργίας πλωτού εφοδιαστικού – μεταφορικού μέσου ναυτιλιακού καυσίμου δε δύναται να υπερβαίνει το ένα έτος.